W zwi\u0105zku z obecn\u0105 sytuacj\u0105 epidemiologiczn\u0105, wesz\u0142y w \u017cycie zmiany w prawie[i]<\/a>\u00a0przewiduj\u0105ce m.in.\u00a0szczeg\u00f3lne rozwi\u0105zania dla cudzoziemc\u00f3w w\u00a0Polsce. Obowi\u0105zuj\u0105ce obecnie przepisy umo\u017cliwiaj\u0105 legalne pozostanie w\u00a0kraju osobom, kt\u00f3re chc\u0105 realizowa\u0107 dotychczasowy cel pobytu lub nie\u00a0mog\u0105 opu\u015bci\u0107 Polski w\u00a0zwi\u0105zku z\u00a0rozprzestrzenianiem si\u0119 wirusa SARS-CoV-2.<\/strong><\/span><\/p> Do\u00a0up\u0142ywu 30-go dnia nast\u0119puj\u0105cego po\u00a0dniu odwo\u0142ania tego ze\u00a0stan\u00f3w, kt\u00f3ry\u00a0obowi\u0105zywa\u0142 jako ostatni (stanu zagro\u017cenia epidemicznego lub stanu epidemii) przed\u0142u\u017ceniu ulegaj\u0105:<\/span><\/p> Ponadto przesuni\u0119te zostaj\u0105 terminy:<\/span><\/p> Wprowadzona zosta\u0142a tak\u017ce mo\u017cliwo\u015b\u0107 zmiany warunk\u00f3w wykonywania pracy przez\u00a0cudzoziemc\u00f3w w\u00a0przypadku skorzystania przez\u00a0pracodawc\u00f3w z\u00a0rozwi\u0105za\u0144 ustawy antykryzysowej.<\/span><\/p> Przed\u0142u\u017cenie legalnego pobytu obywateli pa\u0144stw trzecich<\/strong><\/span><\/p> Przed\u0142u\u017cenie legalnego pobytu cudzoziemca przebywaj\u0105cego w\u00a0Polsce na\u00a0podstawie:<\/span><\/p> \u2013 zezwolenia na\u00a0pobyt czasowy<\/span><\/p> \u2013 wizy krajowej<\/span><\/p> \u2013 wiz Schengen, ruchu bezwizowego i\u00a0innych kr\u00f3tkoterminowych tytu\u0142\u00f3w pobytowych[ii]<\/a><\/span><\/p> dotyczy sytuacji, w\u00a0kt\u00f3rych\u00a0ostatni dzie\u0144 legalnego pobytu przypadnie na\u00a0czas obowi\u0105zywania stanu zagro\u017cenia epidemicznego lub stanu epidemii. Jest to\u00a0zatem okres od\u00a014\u00a0marca 2020\u00a0r., kiedy og\u0142oszono stan zagro\u017cenia epidemicznego. W\u00f3wczas okres legalnego pobytu w\u00a0Polsce b\u0119dzie ulega\u0142 przed\u0142u\u017ceniu z\u00a0mocy prawa do\u00a0up\u0142ywu 30-go dnia nast\u0119puj\u0105cego po\u00a0dniu odwo\u0142ania tego stanu, kt\u00f3ry\u00a0obowi\u0105zywa\u0142 jako ostatni.<\/span><\/p> W\u00a0przypadku cudzoziemc\u00f3w przebywaj\u0105cych w\u00a0Polsce na\u00a0podstawie kr\u00f3tkoterminowych tytu\u0142\u00f3w pobytowych (m.in.\u00a0wiz Schengen i\u00a0ruchu bezwizowego), uznanie pobytu za\u00a0legalny b\u0119dzie dotyczy\u0142o tylko\u00a0os\u00f3b, kt\u00f3re 14\u00a0marca 2020\u00a0r. by\u0142y w\u00a0kraju na\u00a0podstawie takich tytu\u0142\u00f3w. Nie\u00a0dotyczy natomiast os\u00f3b, kt\u00f3re wjecha\u0142y do\u00a0Polski p\u00f3\u017aniej \u2013 w\u00a0takiej sytuacji cudzoziemiec mo\u017ce skorzysta\u0107 z\u00a0warunkowego legalnego pobytu i\u00a0z\u0142o\u017cenia wniosku o\u00a0zezwolenie na\u00a0pobyt w\u00a0przed\u0142u\u017conym terminie.<\/span><\/p> Przed\u0142u\u017cenie legalno\u015bci pobytu nie\u00a0b\u0119dzie wi\u0105za\u0142o si\u0119 z\u00a0umieszczeniem w\u00a0dokumencie podr\u00f3\u017cy cudzoziemca nowej naklejki wizowej, wydaniem nowej karty pobytu czy\u00a0innych dokument\u00f3w. Nie\u00a0b\u0119dzie tak\u017ce konieczne sk\u0142adanie \u017cadnych wniosk\u00f3w.<\/span><\/p> Cudzoziemiec b\u0119dzie mia\u0142 mo\u017cliwo\u015b\u0107 realizowania dotychczasowego celu pobytu w\u00a0Polsce np.\u00a0wykonywania pracy. Przed\u0142u\u017cone zosta\u0142y bowiem zezwolenia na\u00a0prac\u0119 i\u00a0na\u00a0prac\u0119 sezonow\u0105 oraz\u00a0dozwolony okres pracy na\u00a0podstawie o\u015bwiadczenia o\u00a0powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi. B\u0119dzie m\u00f3g\u0142 r\u00f3wnie\u017c opu\u015bci\u0107 Polsk\u0119 bez\u00a0ryzyka wej\u015bcia w\u00a0nielegalny pobyt.<\/span><\/p> Zmiana warunk\u00f3w wykonywania pracy przez\u00a0cudzoziemc\u00f3w<\/strong><\/span><\/p> Przepisy umo\u017cliwiaj\u0105 wykonywanie przez\u00a0cudzoziemc\u00f3w pracy na\u00a0warunkach innych ni\u017c okre\u015blone w:<\/span><\/p> Wprowadzenie takich zmian b\u0119dzie mo\u017cliwe w\u00a0wyniku skorzystania przez\u00a0podmioty powierzaj\u0105ce wykonywanie pracy cudzoziemcom[iii]<\/a>\u00a0z\u00a0rozwi\u0105za\u0144 ustawy antykryzysowej pozwalaj\u0105cych na\u00a0modyfikacj\u0119 warunk\u00f3w pracy, w\u00a0szczeg\u00f3lno\u015bci poprzez zmniejszenie wymiaru czasu pracy oraz\u00a0obni\u017cenie wynagrodze\u0144 (art. 15g, art. 15x oraz\u00a0art. 15zf) lub skierowania do\u00a0pracy zdalnej (art. 3). Dzi\u0119ki temu rozwi\u0105zaniu pracodawcy b\u0119d\u0105 mogli skorzysta\u0107 w\u00a0pe\u0142ni z\u00a0tych instrument\u00f3w ochrony miejsc pracy tak\u017ce w\u00a0przypadku zatrudniania cudzoziemc\u00f3w. Nie\u00a0b\u0119dzie konieczne inicjowanie jakichkolwiek post\u0119powa\u0144 administracyjnych.<\/span><\/p> Umo\u017cliwiono tak\u017ce dost\u0119p do\u00a0pracy sezonowej cudzoziemcom, kt\u00f3rzy\u00a0w\u00a0okresie po\u00a013\u00a0marca 2020\u00a0r. posiadali dost\u0119p do\u00a0polskiego rynku pracy (na\u00a0podstawie zezwolenia na\u00a0prac\u0119, zezwolenia na\u00a0prac\u0119 sezonow\u0105, przed\u0142u\u017cenia zezwolenia na\u00a0prac\u0119, przed\u0142u\u017cenia zezwolenia na\u00a0prac\u0119 sezonow\u0105 lub o\u015bwiadczenia o\u00a0powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi).<\/span><\/p> Przed\u0142u\u017cenie z\u00a0mocy prawa okres\u00f3w wa\u017cno\u015bci kart pobytu, tymczasowych za\u015bwiadcze\u0144 to\u017csamo\u015bci cudzoziemca, polskich dokument\u00f3w to\u017csamo\u015bci cudzoziemca oraz\u00a0dokument\u00f3w \u201ezgoda na\u00a0pobyt tolerowany\u201d<\/strong><\/span><\/p> Nowe przepisy przewiduj\u0105 przed\u0142u\u017cenie z\u00a0mocy prawa okres\u00f3w wa\u017cno\u015bci:<\/span><\/p> je\u017celi ich koniec wypada\u0142by w\u00a0okresie stanu zagro\u017cenia epidemicznego lub stanu epidemii. Okres wa\u017cno\u015bci tych dokument\u00f3w ulegnie przed\u0142u\u017ceniu do\u00a0up\u0142ywu 30-go dnia nast\u0119puj\u0105cego po\u00a0dniu odwo\u0142ania tego ze\u00a0stan\u00f3w, kt\u00f3ry\u00a0obowi\u0105zywa\u0142 jako ostatni.<\/span><\/p> Rozwi\u0105zanie to\u00a0jest istotne z\u00a0uwagi na\u00a0czasowe zawieszenie bezpo\u015bredniej obs\u0142ugi klient\u00f3w przez\u00a0urz\u0119dy wojew\u00f3dzkie i\u00a0Urz\u0105d do\u00a0Spraw Cudzoziemc\u00f3w z\u00a0powodu epidemii koronawirusa. Umo\u017cliwi cudzoziemcom pos\u0142ugiwanie si\u0119 tymi dokumentami do\u00a0czasu, gdy\u00a0stanie si\u0119 mo\u017cliwe wydanie nowych.<\/span><\/p> Przed\u0142u\u017cenie termin\u00f3w na\u00a0sk\u0142adanie wniosk\u00f3w<\/strong><\/span><\/p> Ustawa wprowadza wyd\u0142u\u017cenie termin\u00f3w sk\u0142adania wniosk\u00f3w o\u00a0udzielenie zezwole\u0144 pobytowych, przed\u0142u\u017cenie wiz oraz\u00a0przed\u0142u\u017cenie pobytu w\u00a0ramach ruchu bezwizowego, je\u017celi termin ten wypad\u0142by w\u00a0okresie stanu zagro\u017cenia epidemicznego lub stanu epidemii. Jak dotychczas, wnioski te b\u0119dzie mo\u017cna z\u0142o\u017cy\u0107 w\u00a0urz\u0119dach wojew\u00f3dzkich do\u00a030-go dnia nast\u0119puj\u0105cego po\u00a0dniu odwo\u0142ania stanu, kt\u00f3ry\u00a0obowi\u0105zywa\u0107 b\u0119dzie jako ostatni.<\/span><\/p> Powy\u017csze rozwi\u0105zanie dotyczy cudzoziemc\u00f3w, kt\u00f3rzy\u00a0chcieliby si\u0119 ubiega\u0107 o:<\/span><\/p> Przed\u0142u\u017cenie termin\u00f3w opuszczenia terytorium Polski<\/strong><\/span><\/p> Ustawa przed\u0142u\u017ca z\u00a0mocy prawa terminy opuszczenia terytorium Polski wynikaj\u0105ce z\u00a0art. 299\u00a0ust. 6\u00a0ustawy o\u00a0cudzoziemcach (np.\u00a0w\u00a0zwi\u0105zku z\u00a0dor\u0119czeniem ostatecznej decyzji o\u00a0odmowie udzielenia zezwolenia na\u00a0pobyt czasowy), je\u017celi wypada\u0142yby one w\u00a0okresie stanu zagro\u017cenia epidemicznego lub stanu epidemii. Ich przed\u0142u\u017cenie nast\u0105pi do\u00a0up\u0142ywu 30-go dnia nast\u0119puj\u0105cego po\u00a0dniu odwo\u0142ania tego ze\u00a0stan\u00f3w, kt\u00f3ry\u00a0obowi\u0105zywa\u0142 jako ostatni.<\/span><\/p> Przed\u0142u\u017cenie termin\u00f3w dobrowolnego powrotu okre\u015blonych w\u00a0decyzjach o\u00a0zobowi\u0105zaniu cudzoziemca do\u00a0powrotu<\/strong><\/span><\/p> Przyj\u0119te zosta\u0142o przed\u0142u\u017cenie z\u00a0mocy prawa terminu dobrowolnego powrotu okre\u015blonego w\u00a0decyzji o\u00a0zobowi\u0105zaniu cudzoziemca do\u00a0powrotu, kt\u00f3rego\u00a0koniec wypada\u0142by w\u00a0okresie stanu zagro\u017cenia epidemicznego lub stanu epidemii. Jak w\u00a0przypadku pozosta\u0142ych rozwi\u0105za\u0144 zawartych w\u00a0ustawie, przed\u0142u\u017cenie terminu nast\u0105pi do\u00a0up\u0142ywu 30-go dnia nast\u0119puj\u0105cego po\u00a0dniu odwo\u0142ania tego ze\u00a0stan\u00f3w, kt\u00f3ry\u00a0obowi\u0105zywa\u0142 jako ostatni.<\/span><\/p> Obywatele pa\u0144stw UE, Europejskiego Porozumienia o\u00a0Wolnym Handlu (EFTA), Konfederacji Szwajcarskiej i\u00a0przebywaj\u0105cy z\u00a0nimi cz\u0142onkowie rodzin<\/strong><\/span><\/p> Wprowadzenie w\u00a0Polsce stanu zagro\u017cenia epidemicznego, a\u00a0nast\u0119pnie stanu epidemii, nie\u00a0wp\u0142ywa w\u00a0\u017caden spos\u00f3b na\u00a0prawa pobytowe obywateli pa\u0144stw cz\u0142onkowskich Unii Europejskiej, Europejskiego Porozumienia o\u00a0Wolnym Handlu (EFTA), Konfederacji Szwajcarskiej i\u00a0przebywaj\u0105cych z\u00a0nimi cz\u0142onk\u00f3w rodzin. Uprawnienia te nie\u00a0s\u0105 bowiem uzale\u017cnione od\u00a0posiadania jakichkolwiek zezwole\u0144 czy\u00a0dokument\u00f3w.<\/span><\/p> Ponadto, nowe przepisy wprowadzaj\u0105 przed\u0142u\u017cenie z\u00a0mocy prawa okres\u00f3w wa\u017cno\u015bci dokument\u00f3w wydawanych na\u00a0czas okre\u015blony obywatelom pa\u0144stw cz\u0142onkowskich UE, Europejskiego Porozumienia o\u00a0Wolnym Handlu (EFTA), Konfederacji Szwajcarskiej i\u00a0przebywaj\u0105cych z\u00a0nimi cz\u0142onk\u00f3w rodzin:<\/span><\/p> W\u00a0spos\u00f3b analogiczny do\u00a0pozosta\u0142ych rozwi\u0105za\u0144, je\u017celi koniec okresu wa\u017cno\u015bci jednego z\u00a0tych dokument\u00f3w b\u0119dzie wypada\u0142 w\u00a0okresie stanu zagro\u017cenia epidemicznego lub stanu epidemii, ulegnie on przed\u0142u\u017ceniu do\u00a030-go dnia nast\u0119puj\u0105cego po\u00a0dniu odwo\u0142ania tego ze\u00a0stan\u00f3w, kt\u00f3ry\u00a0obowi\u0105zywa\u0142 jako ostatni.<\/span><\/p> Obywatele Zjednoczonego Kr\u00f3lestwa Wielkiej Brytanii i\u00a0Irlandii P\u00f3\u0142nocnej do\u00a0ko\u0144ca 2020\u00a0r. w\u00a0tzw. okresie przej\u015bciowym, s\u0105 traktowani jak obywatele UE, a\u00a0cz\u0142onkowie ich rodzin jak cz\u0142onkowie rodzin obywateli UE.<\/span><\/p> Wi\u0119cej szczeg\u00f3\u0142owych informacji na\u00a0temat pobytu obywateli UE\/EOG\/Szwajcarii mo\u017cna znale\u017a\u0107<\/span>\u00a0TUTAJ<\/a>.<\/p> <\/a>Materia\u0142 szczeg\u00f3\u0142owo opisuj\u0105cy rozwi\u0105zania wprowadzane na\u00a0podstawie ustaw nowelizuj\u0105cych ustaw\u0119 o\u00a0szczeg\u00f3lnych rozwi\u0105zaniach zwi\u0105zanych z\u00a0zapobieganiem, przeciwdzia\u0142aniem i\u00a0zwalczaniem COVID-19, innych chor\u00f3b zaka\u017anych oraz\u00a0wywo\u0142anych nimi sytuacji kryzysowych oraz\u00a0niekt\u00f3rych innych ustaw:<\/strong><\/span><\/p> \u00a0<\/p> [i]<\/a>\u00a0Ustawa z\u00a0dnia 2\u00a0marca 2020\u00a0r. o\u00a0szczeg\u00f3lnych rozwi\u0105zaniach zwi\u0105zanych z\u00a0zapobieganiem, przeciwdzia\u0142aniem i\u00a0zwalczaniem COVID-19, innych chor\u00f3b zaka\u017anych oraz\u00a0wywo\u0142anych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.\u00a0U., poz. 374\u00a0z\u00a0p\u00f3\u017an. zm.), kt\u00f3ra\u00a0zosta\u0142a zmieniona:<\/p> 1) ustaw\u0105 z\u00a0dnia 31\u00a0marca 2020\u00a0r. o\u00a0zmianie ustawy o\u00a0szczeg\u00f3lnych rozwi\u0105zaniach z\u00a0zapobieganiem, przeciwdzia\u0142aniem i\u00a0zwalczaniem COVID-19, innych chor\u00f3b zaka\u017anych oraz\u00a0wywo\u0142anych nimi sytuacji kryzysowych oraz\u00a0niekt\u00f3rych innych ustaw (Dz.\u00a0U. poz. 568), kt\u00f3ra\u00a0wesz\u0142a w\u00a0\u017cycie z\u00a0dniem 31\u00a0marca 2020\u00a0r., oraz<\/p> 2) ustaw\u0105 z\u00a0dnia 16\u00a0kwietnia 2020\u00a0r. o\u00a0szczeg\u00f3lnych instrumentach wsparcia w\u00a0zwi\u0105zku z\u00a0rozprzestrzenianiem si\u0119 wirusa SARS-CoV-2 (Dz.\u00a0U., poz. 695), kt\u00f3ra\u00a0wesz\u0142a w\u00a0\u017cycie z\u00a0dniem 18\u00a0kwietnia 2020\u00a0r.<\/p> 3) ustaw\u0105 z\u00a0dnia 14\u00a0maja 2020\u00a0r. o\u00a0zmianie niekt\u00f3rych ustaw w\u00a0zakresie dzia\u0142a\u0144 os\u0142onowych w\u00a0zwi\u0105zku z\u00a0rozprzestrzenianiem si\u0119 wirusa SARS-CoV-2 (Dz.\u00a0U. poz. 875), kt\u00f3ra\u00a0wesz\u0142a w\u00a0\u017cycie z\u00a0dniem 16\u00a0maja 2020\u00a0r.<\/p> [ii]<\/a>\u00a0\u2013 ruchu bezwizowego,<\/p> \u2013 wizy Schengen,<\/p> \u2013 wizy wydanej przez\u00a0inne pa\u0144stwo obszaru Schengen (w\u00a0tym wizy d\u0142ugoterminowej uprawniaj\u0105cej do\u00a0pobytu w\u00a0okresie przekraczaj\u0105cym 90\u00a0dni),<\/p> \u2013 dokumentu pobytowego wydanego przez\u00a0inne pa\u0144stwo obszaru Schengen,<\/p> \u2013 wizy d\u0142ugoterminowej wydanej przez\u00a0inne pa\u0144stwo cz\u0142onkowskie Unii Europejskiej nieb\u0119d\u0105ce pa\u0144stwem obszaru Schengen, je\u017celi zgodnie z\u00a0przepisami prawa Unii Europejskiej uprawnia ona do\u00a0pobytu na\u00a0terytorium Polski,<\/p> \u2013 dokumentu pobytowego wydanego przez\u00a0inne pa\u0144stwo cz\u0142onkowskie Unii Europejskiej nieb\u0119d\u0105ce pa\u0144stwem obszaru Schengen, je\u017celi zgodnie z\u00a0przepisami prawa Unii Europejskiej uprawnia ona do\u00a0pobytu na\u00a0terytorium Polski.<\/p>