Warning: include_once(/home_acifs/stowpwww/public_html/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase1.php): failed to open stream: No such file or directory in /home_common/stowpwww/public_html/wp-content/advanced-cache.php on line 22

Warning: include_once(): Failed opening '/home_acifs/stowpwww/public_html/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase1.php' for inclusion (include_path='.:/opt/cpanel/ea-php74/root/usr/share/pear') in /home_common/stowpwww/public_html/wp-content/advanced-cache.php on line 22
Informacje i ograniczenia w Europie w związku z koronawirusem - Zachodniopomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych

Informacje i ograniczenia w Europie w związku z koronawirusem

Aktualizowane informacje ZMPD
Aktualne informacje zbierane przez Światową Organizacje Transportu Drogowego (IRU)
Komisja Europejska – Informacje transportowe  
Aktualizowany dokument  dot. liberalizacja 561/2006
Tarcza antykryzysowa

Rosja zamyka granice 30 marca – transport towarów bez ograniczeń
Od 30 marca od godz. 00.00. Rosja zamyka tymczasowo swoje granice – w tym wszystkie przejścia lądowe: drogowe, kolejowe, piesze, rzeczne, w tym również granicę z Białorusią.

Nowe zasady wprowadzono Zarządzeniem rządu FR nr 763 z 27.03.2020 r.    

Z nowych regulacji wyłączono międzynarodowe przewozy drogowe na podstawie zarządzenia z 16 marca

Finlandia
28 marca fiński rząd zamknął region Uusimaa (region stołeczny Helsinek). Oznacza to, że w praktyce ustanowiono tymczasową granicę wewnętrzną. Uusimaa oddzielono od reszty kraju, bowiem tam odnotowano najwięcej zakażeń.

Ograniczenia przemieszczania się do i z regionu Uusimaa będą obowiązywać do 19 kwietnia. 
Transport towarów nie podlega ograniczeniom, ale spodziewane są opóźnienia na około 30 przejściach granicznych do i z Uusimaa. Nie wprowadzono jeszcze zielonych korytarzy dla ciężarówek.
Więcej informacji: fińskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych , Ministerstwo Transportu , policja fińska

Szwajcaria
Wszystkie przejścia graniczne są otwarte dla międzynarodowego ruchu towarowego. Na niektórych przejściach wprowadzono zielone pasy (Green Line) dla importu, eksportu i tranzytu produktów medycznych, artykułów spożywczych, paliwa i poczty. Lista przejść granicznych wyposażonych w zielone pasy do transportu towarów znajduje się tutaj 

Obowiązują ograniczenia dla osób, które chcą wjechać do Szwajcarii z Włoch, Francji, Niemiec i Austrii – wjechać mogą tylko obywatele Szwajcarii, mieszkańców i osoby w celach zawodowych.

Słowacja
Jak informuje słowacka policja, w sobotę od godz. 10 ponownie czynne są wszystkie przejścia graniczne.

Rekomendujemy sprawdzanie bieżącej sytuacji na stronie policji słowackiej

Informacje z 27 marca

Włochy
Przedłużono zawieszenie zakazu ruchu pojazdów ciężarowych o dmc powyżej 7,5 tony na drogach pozamiejskich na kolejne dwie niedziele, 29 marca i 5 kwietnia 2020 r. 

Mołdawia
W niedzielę 29 marca o godz. 8:00. zostaną tymczasowo zamknięte przejścia graniczne „Costești-Stanca” (granica z Rumunią) i „Briceni-Rossoșanî” (granica z Ukrainą). Tak zadecydowała 26 marca Komisja ds. Sytuacji Wyjątkowych Republiki Mołdawii

Źródło: AITA

Słowacja – 27 marca po południu zamknięto granice dla transportu ciężkiego
Według informacji Policji Republiki Słowackiej wszystkie przejścia graniczne z wyjątkiem przejścia granicznego Brodské (SK) – Břeclav (CZ) ponownie otworzono o godz. 23.00.

W piątek 27 marca Słowacja zamknęła przejścia graniczne z Polską, Czechami, Węgrami i Austrią dla ruchu towarowego wykonywanego pojazdami powyżej 7,5 t.
Jako uzasadnienie podano konieczność zlikwidowania rosnących kolejek i utrudnień drogowych wokół przejść granicznych i na terytorium Słowacji. 
Zalecamy sprawdzanie aktualnej sytuacji na stronie policji słowackiej

Wyjątkiem jest transport zwierząt, towarów łatwo psujących się i pojazdów objętych GREEN LANE. Można także wjechać ciężarówkami, które mają rozładunek w Republice Słowackiej.

Zakazy będą obowiązywać do odwołania.

Węgry
Węgierski Krajowy Dyrektor ds. Zdrowia wydał 26 marca br.  nową rezolucję, zgodnie z którą wchodzą w życie następujące zasady:

– obowiązkowe badania sanitarne na granicy przy wjeździe do Węgier. Zagraniczni obywatele, w tym kierowcy pojazdów ciężarowych, będą wpuszczani na terytorium tego kraju tylko pod warunkiem, że nie wykazują symptomów zarażenia wirusem SARS –CoV- 2.

Dodatkowo dla transportu międzynarodowego wprowadzono powyższe ograniczenia:

  • w przypadku przewozu z miejscem przeznaczenia na terytorium Węgrzech, pojazd musi opuścić kraj w ciągu 24 godzin od rozładunku przesyłki,
    • w przypadku ruchu tranzytowego pojazd musi opuścić terytorium Węgier w możliwie najkrótszym czasie i na wyznaczonej trasie tranzytowej,
    • kierowca musi nosić maskę na usta i gumowe rękawiczki podczas podróży na/przez terytorium Węgier

Powyższe przepisy (w języku węgierskim) dostępne są tutaj

Z informacji przekazanych przez MKFE wynika także, że 27 marca na niektórych przejściach granicznych z Węgrami zaobserwowano wydłużone kolejki samochodów ciężarowych. Jest to związane z wprowadzaniem nowych przepisów i obowiązkową kwarantanną dla obywateli Węgier powracających z zagranicy.
Mapa przejść granicznych dla samochodów ciężarowych i tras tranzytowych przez Węgry
Źródło: MKFE

Słowenia
Do 16 kwietnia obowiązuje tymczasowe i ograniczone złagodzenie zasad egzekwowania prawa jazdy i odpoczynku kierowców pojazdów przewożących niezbędne towary w transporcie międzynarodowym. 

Kazachstan
Dla obywateli Polski nie ma zakazów na wjeździe do Kazachstanu (na podst. telefonogramu wiceministra transportu, nr 04-1-27/1776-И z 26.03.2020 r.).

Kwarantanna nie obowiązuje kierowców wykonujących międzynarodowe drogowe przewozy ładunków, pod warunkiem zapewnienia środków sanitarno-epidemiologicznych. Wszyscy kierowcy mają sprawdzaną temperaturę i odpowiadają na pytania służb kontrolujących. 

Turcja
Granica bułgarsko-turecka jest zamknięta dla przewoźników z wielu państw, w tym z Polski.

Źródło: GITD

Słowenia
Od 25 marca obowiązują nowe zasady przemieszczania się osób oraz transportu towarów.

Warunki dotyczące wjazdu z Włoch
Otwarte są tylko cztery przejścia graniczne: Vrtojba, Fernetiči, Škofije i Krvavi Potok. Trzy z nich są otwarte 24 godziny na dobę, wyjątkiem jest Krvavi Potok, który jest czynny w godzinach 5 – 23. Wszystkie pozostałe przejścia graniczne są zamknięte.
Transport drogowy towarów z Włoch do Słowenii jest zawieszony, za wyjątkiem transportu przesyłek pocztowych, leków, sprzętu ochronnego i urządzeń medycznych, a także pomocy humanitarnej.
Możliwy jest wjazd ciężarówek, dla których miejscem docelowym jest Słowenia.
Na podstawie umów z różnymi sąsiadującymi krajami transport drogowy towarów jest obecnie obsługiwany w zorganizowanych konwojach, we współpracy z policją i przy pomocy usługi kontroli opłat drogowych DARS.
Wjazd do Słowenii z Austrii
Czynnych jest 13 punktów wejścia: Gornja Radgona, Kuzma, Holmec, Karavanke, Jurij, Vič, Ljubelj, Trate, Radlje, Gederovci, Šentilj (autostrada), Šentilj (autostrada) i Korensko.
Dopuszczalny jest transport towarowy, pojazdów ratunkowych/pogotowia ratunkowego oraz tranzytu przeprowadzanego w zorganizowanych konwojach humanitarnych.

Finlandia
26 marca rządowym dekretem przedłużono czas prowadzenia pojazdu oraz skrócono okresy odpoczynku kierowców autobusów i pojazdów ciężarowych.

Zwolnienie dla transportu drogowego wprowadzono na okres od 27 marca do 25 kwietnia. Skrócono dzienny okres odpoczynku kierowców do 9 godzin, a tygodniowy okres odpoczynku do 24 godzin. Minimalny okres odpoczynku, wynoszący 45 minut, może być podzielony na okresy 15 i 30 minut w ciągu czterech i pół godziny.
Komunikat prasowy
Źródło: Ministerstwo Transportu i Komunikacji

Białoruś
Zarządzeniem z 25 marca określono nowe regulacje związane z epidemią.

Z ograniczeń dotyczących przemieszczania się osób wyłączono m.in. kierowców w międzynarodowym transporcie drogowym towarów.

Kierowcy wykonujący tranzyt przez Białoruś, w tym z terytorium Federacji Rosyjskiej do państw członkowskich Unii Europejskiej i Ukrainy, między dwoma punktami przekraczania granicy państwowej Republiki Białorusi w miejscach określonych prawem, są zobowiązani do przejazdu tylko drogami krajowymi, na których zatrzymywanie (parkowanie) w celu odpoczynku i posiłków dla kierowców, tankowanie pojazdów jest możliwe, zgodnie z listą dróg i specjalnych miejsc.
Kierowcy wykonujący przewozy tranzytowe są zobowiązani do opuszczenia Białorusi najkrótszą trasą, nie później niż w dniu następującym po dniu wjazdu na jego terytorium. Odstępstwa są dopuszczone jedynie w nielicznych przypadkach, np. awaria, czy konieczność wymiany pojazdu, jeżeli jest to przewidziane w umowie przewozu i wskazane w dokumentach przewozowych. Operacje te należy przeprowadzić w możliwie najkrótszym czasie.

Podczas okresu postoju (parkowania) kierowcy wykonujący przewozy tranzytowe nie mogą opuszczać terytorium punktów postoju (parkowania) w celu odpoczynku i posiłków kierowców, tankowania pojazdów.

Wykaz dróg, po których może być wykonany tranzyt przez Białoruś jest opublikowany w Zarządzeniu.

Rumunia
Ustanowiono korytarze tranzytowe mapa

Korytarz 1:
• Alternatywa 1: Nădlac (przejście graniczne) – Arad – Timișoara – Lugoj – Ilia – Deva – Simeria – Sebeș – Sybin – Râmnicu Vâlcea – Pitești – Bukareszt – Giurgiu (przejście graniczne).
• Alternatywa 2: Borș (przejście graniczne) – Oradea – Kluż Napoka – Alba Iulia – Sebeș – Sybin – Râmnicu Vâlcea – Pitești – Bukareszt – Giurgiu (przejście graniczne).
• Dodatkowy korytarz z Bukaresztu do Konstanca A2.
Korytarz 2:
• Giurgiu (przejście graniczne) – Bukareszt – Urziceni – Buzãu – Focșani – Bacãu – Suczawa – Siret (przejście graniczne).
Korytarz 3:
• Nădlac (przejście graniczne) – Arad – Timișoara – Lugoj – Caransebeș – Orșova – Drobeta Turnu Severin – Șimian – Maglavit – Calafat (przejście graniczne).
Korytarz 4:
• Moravița (przejście graniczne) – Timișoara – Arad – Oradea – Satu Mare – Halmeu (przejście graniczne).
Korytarz 5:
• Nãdlac (przejście graniczne) – Arad – Timișoara – Lugoj – Ilia – Deva – Simeria – Sebeș – Sybin – Brașov – Târgu Secuiesc – Lepșa – Focșani – Tesila – Tecuci – Bârlad – Huși – Albița (przejście graniczne).

Rumuńskie Ministerstwo Transportu publikuje codzienne informacje o sytuacji na przejściach granicznych tutaj. Informacje są aktualizowane codziennie o 20.
Zgodnie z informacjami z 25 marca na przejściach granicznych z Węgrami i Bułgarią są długie kolejki ciężarówek i długie czasy oczekiwania.

Francja
Transport towarowy jest zwolniony z ograniczeń w ruchu.

Pojawiły się wątpliwości co do tego, czy świadectwo uzasadniające przemieszczanie się w celach zawodowych (justificatif de déplacement professionalnel) jest również wymagane w przypadku kierowców niefrancuskich.
Te certyfikaty są obecnie dostępne w języku francuskim i angielskim i można je pobrać tutaj
W oczekiwaniu na oficjalne potwierdzenie IRU zaleca, aby wszyscy zawodowi kierowcy posiadali przy sobie ten certyfikat, aby uniknąć niepotrzebnych kar.

Hiszpania
Stan wyjątkowy przedłużono do 11 kwietnia.

Transport towarów krajowy i międzynarodowy jest nadal zwolniony z ograniczeń.
Zawieszono:
– egzekwowanie 6-miesięcznego okresu, w którym posiadacz zagranicznego prawa jazdy (ważnego na prowadzenie pojazdu w Hiszpanii) może prowadzić na terytorium kraju
– tygodniowe zakazy ruchu dla pojazdów powyżej 7,5 t dmc
– weekendowe i świąteczne zakazy dla pojazdów ADR
– tygodniowe, świąteczne i weekendowe zakazy dotyczące transportu ponadnormatywnego
– wszystkie zakazy ruchu dla pojazdów transportowych w Katalonii i Kraju Basków.

Norwegia
Granica norwesko-rosyjska  jest zamknięta.

Transport towarów do i z Norwegii odbywa się normalnie. Na przejściach nie ma kolejek.
Oprócz standardowych procedur celnych kontrola graniczna została wzmocniona przez przedstawicieli policji i wojska. Ich głównym zadaniem jest sprawdzenie tożsamości kierowców (paszport, prawa jazdy, itp.).
Norweskie przepisy dotyczące kwarantanny nie uległy zmianie: wszyscy, którzy wjeżdżają do kraju, muszą przebywać w kwarantannie przez 2 tygodnie, z wyjątkiem kierowców ciężarówek przybywających samochodem i kierowców ciężarówek, którzy przyjeżdżają do pracy. 

Grecja
Kierowcy muszą przedstawić formularz zaświadczenia  od swojego pracodawcy, a także paszport / dowód osobisty i CMR, aby udowodnić działalność transportową na terytorium Grecji.

W urzędzie celnym Evzoni (BCP Grecja-Macedonia Północna) ograniczenia w ruchu ciężarówek są egzekwowane codziennie od 22 – 6. Ciężarówki przewożące alkohol etylowy, towary łatwo psujące się i zaopatrzenie medyczne są zwolnione z tego przepisu.

Rosja
Wprowadzono tymczasowe zezwolenie na korzystanie z jednostek pokładowych do dokonywania płatności w systemie Platon Electronic Toll Collection (ETC) w celu uiszczenia opłat za przejazd w ciągu następnych 90 dni kalendarzowych od daty wygaśnięcia ich usługi (weryfikacji) z możliwością przedłużenia tego okresu.

W przyszłym tygodniu (28 marca – 5 kwietnia) ogłoszono tydzień wolny od pracy w całej Rosji. Transport pasażerski i międzynarodowy transport drogowy są zwolnione z tego przepisu.

Ukraina
Państwowa Służba Graniczna Ukrainy opublikowała listę punktów kontrolnych, które działają na granicach między Ukrainą a krajami sąsiadującymi.

Przejścia na granicy z Białorusią: w regionie Czernihowa: „Senkivka-Veselivka”, „Novi Yarylovichi-Nova Huta” „Slavutich-Komarin”; w rejonie Kijowa: „Wilcha-Alexandrovka”, w regionie Żytomierza: „Vystupovichi-Nova Rudnya”, w regionie Rówieńskim: „Gorodishche-Verkhny Terebezhiv”, „Applicants-Nevel”, w obwodzie wołyńskim: „Dolsk-Mokhro”, „Domanove-Mokran”, „Pulemets-Tomashivka”.
Na granicy z Polską: w obwodzie lwowskim: „Rava-Ruska-Hrebenne” i „Krakovets-Korczowa”, w obwodzie wołyńskim: „Jagodin-Dorohusk”.
Na granicy ze Słowacją: w regionie Zakarpacia: „Mały Berezniy-Ubły”, „Użhorod-Wiśniowo-Niemiecki”.
Na granicy z Węgrami: w regionie Zakarpacia: „Łużanka-Beregszuran”, „Wilok-Tisabech”, „Kosino-Barabasz”, „Bell-Lony” i „Chop (Tisa) Zakhon”.
Na granicy z Rumunią: w regionie Zakarpacia: „Dyakovo-Halmeu”, w regionie Czerniowiec: „Porubne-Siret”.
Na granicy z Mołdawią: w regionie Odessy: „Palanka-Beacons-Convenient”, „Starokozache-Tudor”, „Reni-Giurgiulesti”, „Tabaki-Mirne”, w obwodzie winnickim: „Mohylew-Podolski-Otach”, w regionie Czerniowiec: „Rossoshany-Brichen”, „Mamaliga-Kriv”.
Na granicy z Rosją: w regionie charkowskim: „Chugunovka-Verigovka”, „Pletenivka-Shebekino”, „Goptivka-Nekhoteevka”, w regionie Sumy: „Greater Pysarivka-Grayvoron”, „Yunakivka-Sudzha”, „Bachevsk-Trostrebne”, „Katerynivka-Krupets”, w regionie Czernihowa: „Gremyach-Pogar”, „Senkovka-Novy Yurkovichi”, w regionie Ługańska: „Milove-Chertkovo”, „Prosyane-Buhayivka”, „Tanyushivka-Rovenky”.

Źródło: Państwowe służby graniczne Ukrainy, AsMAP-Ukraina

Turcja
Zakaz wjazdu dla kierowców ciężarówek spoza Turcji. ZMPD interweniuje

https://www.gov.pl/web/turcja/uwaga-polscy-przewoznicy

Władze tureckie od 21 marca br. wprowadziły zakaz przyjazdu do Turcji poprzez przejścia lotnicze, morskie, kolejowe i drogowe dla obywateli kilkudziesięciu państw, w tym Polski.

Zakaz ten jest przez tureckie służby graniczne interpretowany w ten sposób, że objęci nim zostają również kierowcy zawodowi z tych państw, wykonujący międzynarodowe przewozy pasażerskie i towarowe do Turcji. W praktyce tureckie służby graniczne zabraniają wjazdu kierowcy, jednak dopuszczają odprawę i przekroczenie granicy przez sam pojazd, prowadzony dalej przez kierowcę z Turcji.
Kolejna dzisiejsza informacja IRU: Procedury przeładunku towarów na inne pojazdy wewnątrz Turcji lub wymiany kierowców dotyczą pojazdów tureckich.

Włochy
Kierowcy powinni posiadać wydruk wypełnionego formularza

Turkmenistan
Od 24 marca transport drogowy towarów przez punkty kontrolne „Garabogaz” i „Farap”, a potem transport wewnątrz kraju, będzie realizowany przez turkmeńskich przewoźników. Towary mogą być przekazywane od zagranicznego przewoźnika do turkmeńskiego w wyznaczonych rejonach na granicy, pod warunkiem że odbędzie się to bez kontaktu.

Zagraniczne ciężarówki, które przybyły do międzynarodowego portu morskiego Turkmenbashi przed lub 23 marca (włącznie), mogą pozostawić przyczepy lub naczepy w wyznaczonych obszarach na terytorium portu morskiego Turkmenbashi dla późniejszego transportu do Turkmenistanu lub tranzytu przez turkmeńskie firmy transportowe. Zagraniczne pojazdy muszą wrócić wraz z kierowcą drogą morską.
Od 24 marca wszystkie ładunki przybywające do portu morskiego Turkmenbashi, w tym ładunki w tranzycie, mogą być wysyłane wyłącznie statkiem morskim, przyczepami lub naczepami bez ciągników, kierowców lub osób towarzyszących towarom.
Proponowane jest korzystanie z łączonych środków transportu (zarówno morskiego, jak i lądowego) do transportu towarów w kontenerach i wagonach kolejowych. Źródło: THADA

Niemcy
Zaktualizowano wyjątki od zakazów jazdy w niedziele/święta.

Najbardziej aktualną listę można znaleźć tutaj (zmiany wyróżnione kursywą i kolorem).
Źródło: BGL

Rosja
Tranzyt

Wszystkie osoby przybywające z zagranicy obwiązuje 14-dniowa kwarantanna.
Wyjątkiem są kierowcy wykonujący międzynarodowy transport towarów.
Ta informacja wynika z wyjaśnienia Głównego Państwowego Lekarza Sanitarnego Federacji Rosyjskiej.
Kierowcy mają obowiązek używania/noszenia indywidualnego wyposażenia ochronnego i przestrzegania zasad higieny osobistej.
Import
Od 20 marca, na okres jednego miesiąca, rząd rosyjski znosi wszystkie ograniczenia (w tym cła) dotyczące dostaw podstawowych towarów konsumpcyjnych. Ustanowiono „zielony korytarz” dla importerów i dużych sieci detalicznych. Nałożono zerową stawkę ceł na import niektórych towarów, w tym leków i produktów medycznych.
http://government.ru/news/39221/
Kontrola wagi – zawieszona dla niektórych towarów
Federalna Służba Kontroli Transportu Federacji Rosyjskiej (Rostransnadzor) ogłosiła, że  od 21 marca do 25 kwietnia 2020 r. kontrola wagi pojazdów przewożących podstawową żywność i nieżywnościowe towary konsumpcyjne (artykuły spożywcze, artykuły dziecięce, leki), w rodzaju platformy przyczepy i naczepy z namiotowymi bokami zostały zawieszone.

Obecnie nie ma szczególnych ograniczeń nałożonych na załogi wykonujące operacje transportu międzynarodowego w Rosji.

Źródło: ASMAP i właściwe organy rosyjskie

Kazachstan
Wyznaczono następujące przejścia graniczne dla międzynarodowego drogowego transportu towarów:

Granica Kazachstan – Kirgistan:
Karasu (region Zhambyl); punkt kontrolny Aisha-bibi (region Zhambyl)
Granica Kazachstan – Uzbekistan:
Kolzhat (region Turkestan); Kazygurt (region Turkestan); Tazhen (region Mangistau)
Granica Kazachstan – Turkmenistan:
Temir Baba (region Manistau);
Granica Kazachstan-Chiny:
Kolzhat (region Ałma Ata); Nurzholy (region Ałmaty); Dostyk (obwód Almaty); Bachty (region wschodniego Kazachstanu); Maykapchagay (region wschodniego Kazachstanu)
Granica Kazachstan – Rosja:
Kairak (region Kostanay); Zhana Zhol (region Północnego Kazachstanu); Karakoga (region północnego Kazachstanu); Sharbakty (region Pawłodar); Urlitobe (region Pawłodar); Kosak (region Pawłodar); Auyl (region wschodniego Kazachstanu); Ube (region wschodniego Kazachstanu); Zhaisan (region Aktobe); Alimbet (region Aktobe); Syrym (region Zachodniego Kazachstanu); Taskala (region Zachodniego Kazachstanu); Zhanibek (region Zachodniego Kazachstanu); Kurmangazy (region Atyrau).
Źródło: KAZATO

Turcja
Wprowadzno zakaz wjazdu na terytorium Turcji drogą lądową, kolejową, morską oraz powietrzną dla obywateli 46 krajów, w tym Polski i Ukrainy – na podstawie postanowienia tureckiego MSW z 21 marca br.

ZMPD wysłało 23 marca 2020 r. pismo w sprawie sytuacji w Turcji do Ministra Spraw Zagranicznych Jacka Czaputowicza z prośbą o pilną interwencję w związku z blokowaniem możliwości wjazdu na teren tego kraju polskich kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Więcej
Informacje z 23 marca

Grecja
Od 23 marca obowiązują znaczące ograniczenia w przemieszczaniu się osób.

Cudzoziemcy nie mogą wjeżdżać do Grecji, a obywatele greccy powracający do kraju podlegają 14-dniowej kwarantannie domowej.

Transport towarów jest zwolniony ze wszystkich ograniczeń, a wszystkie granice są otwarte dla operacji transportu międzynarodowego.
Kierowcy ciężarówek są zwolnieni z samoizolacji.
W niektórych przypadkach władze portów mogą potrzebować formularza lokalizacyjnego przy wjeździe do Grecji. Kierowcy ciężarówek otrzymają formularz z prośbą o wypełnienie i podpisanie go. Formularz wymaga danych osobowych i kontaktowych rodziny – formularz w języku angielskim.
Obecnie nie jest jasne, czy zagraniczni operatorzy/kierowcy transportu będą musieli uzyskać formularz zaświadczenia od swojego pracodawcy (na wzór wymaganego w transporcie pasażerów). Stowarzyszenie OFAE zwróciło się o dodatkowe wyjaśnienia do władz greckich w tej sprawie.

Wprowadzono złagodzenie warunków rozporządzenia UE nr 561/2006 lub AETR
Obowiązuje od 19.03.2020 do 18.04.20 (włącznie):
– art. 6 (1): zastąpiono maksymalny dzienny limitu jazdy 9 godzin jednym z 11 godzin.
– art. 6 (2): zastąpiono maksymalny tygodniowego limitu jazdy 56 godzin jednym z 60 godzin.
– art. 7: zastąpiono minimalną dzienną przerwę – przerwą 45 minut po 5 i pół godzinie.
– art. 8 (1): zmniejszono dzienny odpoczynek z 11 do 9 godzin.
– art. 8 (6 ): odroczono tygodniowy okres odpoczynku powyżej sześciu 24-godzinnych okresów.

Źródło: OFAE

Włochy
22 marca wieczorem premier Włoch dekretem zawiesił wszystkie działania związane z produkcją przemysłową i handlową, za wyjątkiem działań wskazanych w załączniku 1 kody ATECO Postanowienia dekretu wchodzą w życie 23 i obowiązują do 3 kwietnia 2020 r.

To samo dotyczy regionów ze specjalnymi statutami oraz autonomicznych prowincji Trento i Bolzano, zgodnie z ich odpowiednimi statutami i odpowiednimi przepisami wykonawczymi.

W tej sytuacji sugerujemy, aby firma przewozowa/logistyczna skontaktowała się ze swoim klientem, który ma siedzibę we Włoszech, w celu sprawdzenia, czy załadunki i rozładunki towarów będą nadal możliwe.

Francja
Rząd francuski wydał mapę z informacjami dla kierowców ciężarówek o stacjach paliw: które są otwarte i które oferują niezbędne usługi (takie jak urządzenia sanitarne i restauracje na wynos). Mapa zawiera również informacje o tym, które centra techniczne pojazdów są otwarte.

Źródło: AFTRI

Dania
Tymczasowe zwolnienie dla tygodniowego odpoczynku kierowców zostało przedłużone o kolejne 20 dni i będzie obowiązywać do 11 kwietnia (włącznie).

Dotyczy to zarówno regularnego tygodniowego odpoczynku, trwającego co najmniej 45 godzin, jak i skróconego tygodniowego odpoczynku, trwającego co najmniej 24 godziny – (art. 8 ust. 2 rozporządzenia 561/2006). Nadal należy przestrzegać zasad dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw i codziennego odpoczynku.

Ogłoszenie duńskiego ministra transportu

Francja
Zmieniono zasady dotyczące czasu jazdy.

Dopuszczalny dzienny czas jazdy wydłużono do 10 godzin lub 11 godzin dwa razy w tygodniu.
Tygodniowy czas jazdy wydłużono do 60 godzin. Łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu 2 kolejnych tygodni nie może przekroczyć 102 godzin pod warunkiem, że spełnione są zasady dotyczące czasu pracy oraz obowiązkowych odpoczynków. Zmiany będą obowiązywać przez 30 dni. Dotyczą transportu krajowego oraz międzynarodowego.
Dekret dostępny jest tutaj

We Francji dozwolona jest załoga dwóch kierowców w kabinie (ale nie załoga trzyosobowa), o ile zachowana jest minimalna odległość 1 metra. Tak wynika z dekretu opublikowanego 20 marca
oraz oficjalnej informacji potwierdzonej przez stowarzyszenia członkowskie IRU we Francji (FNTR i AFTRI)

Łotwa
Wszystkie osoby wjeżdżające na Łotwę muszą wypełnić specjalne formularze. Ten wymóg dotyczy także kierowców towarowych (w tym cudzoziemców przejeżdżających przez Łotwę).

Formularz stanowi zobowiązanie do nie odwiedzania miejsc publicznych, ale nie dotyczące parkowania i stacji tankowania.
Formularz jest dostępny w języku łotewskim, rosyjskim  i angielskim

Źródło: łotewskie Ministerstwo Transportu

Rumunia
Kierowcy pojazdów ciężarowych o masie przekraczającej 2,4 t,  którzy przyjeżdżają z lub przejeżdżają przez „obszary czerwone” lub „obszary żółte” nie podlegają kwarantannie ani izolacji, jeżeli na przejściu granicznym nie wykazują objawów związanych z zakażeniem koronawirusem SARS-CoV-2.

Kierowcy są zobowiązani na przejściu granicznym do posiadania na sobie i noszenia indywidualnych środków ochrony, takich jak maska na twarz, środek dezynfekujący, rękawiczki oraz do okazania dokumentów potwierdzających trasę podróży do miejsca docelowego .

Wszystkie osoby wjeżdżające do Rumunii będą musiały wypełnić formularz. Szablony tych formularzy są dostępne w języku rumuńskim i angielskim – obydwa tutaj
Źródło: UNTRR

Wielka Brytania
Departament Transportu (DfT) wprowadził tymczasowe, ograniczone złagodzenie  

egzekwowania przepisów UE dotyczących godzin pracy kierowców  w Anglii, Szkocji i Walii. Wprowadzono także tymczasowe i ograniczone złagodzenie egzekwowania przepisów dotyczących godzin pracy kierowców w Wielkiej Brytanii w Anglii, Szkocji i Walii.
Dotyczy to tych, którzy podejmują drogowy przewóz rzeczy we wszystkich sektorach, od godz. 00.01 w poniedziałek 23 marca do 23.59 we wtorek 21 kwietnia (kontynuacja odpoczynku po 5 kwietnia podlega przeglądowi).
Złagodzono zasady poprzez:
a) Zastąpienie dziennego unijnego limitu jazdy na 9 godzin jednym z 11 godzin.
b) Zmniejszenie dziennego zapotrzebowania na odpoczynek z 11 do 9 godzin.
c) Zniesienie tygodniowego (56 godzin) i dwutygodniowego limitu jazdy (90 godzin) odpowiednio do 60 i 96 godzin.
d) Odroczenie wymogu rozpoczęcia tygodniowego okresu odpoczynku po sześciodniowych 24 godzinach, po siedmiu 24-godzinnych okresach; chociaż w ciągu dwóch tygodni nadal będą wymagane dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku lub regularny i skrócony tygodniowy okres odpoczynku.
e) Dzienne przerwy 45-minutowe po 4,5 godzinach jazdy zastąpiono wymienionymi przerwami 45 minut po 5,5 godzinach jazdy.
Kierowcy nie mogą jednocześnie korzystać z zasad „a” i „d”. Ma to na celu zapewnienie kierowcom odpowiedniego odpoczynku. Informacje DfT tutaj
Od poniedziałku 23 marca wszystkie systemy opłat dla użytkowników dróg w stolicy zostaną tymczasowo zawieszone do odwołania. Obejmuje to opłatę za zator, centralny londyński ULEZ i ogólnodostępną LEZ.
Źródło: FTA

Turcja
Aby wjechać do Turcji, trzeba przejść 14-dniową kwarantannę. Ten wymóg dotyczy także transportu.

Obywatele krajów wymienionych poniżej i obywatele państw trzecich, którzy przebywali w tych krajach w ciągu ostatnich 14 dni, nie będą mogli wjechać do Turcji.
Wszyscy kierowcy ciężarówek, którzy odwiedzili wymienione kraje w ciągu ostatnich 14 dni, zostaną poddani kwarantannie przez 14 dni na przejściu granicznym przed wjazdem do Turcji.
Kwarantannie muszą się poddać kierowcy z Polski, a także m.in. z Ukrainy, Kosowa, Słowenii, Węgier, Łotwy, Finlandii, Czech, Czarnogóry, Macedonii Północnej i Portugalii. Pełna lista poniżej.

Wjazd do Turcji bez kwarantanny będzie możliwy dla tych kierowców  po 14 dniach od momentu wyjazdu ze swojego kraju

Lista państw:
Chiny / Iran / Włochy / Irak / Korea Południowa / Niemcy / Francja / Hiszpania / Norwegia / Dania / Belgia / Szwecja / Holandia / Austria / Egipt / Wielka Brytania / Szwajcaria / Arabia Saudyjska / Irlandia / Zjednoczone Emiraty Arabskie / Kuwejt / Bangladesz / Mongolia / NCTR / Ukraina / Kosowo / Maroko / Liban / Jordania / Kazachstan / Uzbekistan / Oman / Słowenia / Mołdawia / Dżibuti / Gwinea Równikowa / Kanada / Indie / Węgry / Gwatemala / Polska / Kenia / Sudan / Czad / Filipiny / Łotwa / Tajwan / Peru / Sri Lanka / Ekwador / Niger / Tunezja / Algieria / Wybrzeże Kości Słoniowej / Finlandia / Angola / Pull / Dominikana / Kamerun / Czarnogóra / Kolumbia / Macedonia Północna / Mauretania / Nepal / Portugalia / Panama

Konsulat turecki od piątku 20 marca do odwołania nie wydaje wiz, a od poniedziałku 23 marca do odwołania wstrzymał wizyty wizowe.

więcej informacji: https://zmpd.pl/aktualnosc.php?akt_id=1843

Przewiń do góry